Soluțiile de AI dezvoltate de elevii de la Colegiul Național de Informatică Piatra-Neamț, câștigătoare la CEE Imagine Cup Junior Virtual AI Hackathon

Share the joy
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Elevii români s-au remarcat din nou pe scena competițiilor internaționale, de această dată la CEE Imagine Cup Junior Virtual AI Hackathon, ediția regională a Imagine Cup Junior Hackathon, un concurs derulat de Microsoft la nivel global, la care România a avut nenumărate succese până acum.

Șirul reușitelor nu a fost întrerupt nici anul acesta, când cinci elevi de la Colegiul Național de Informatică Piatra-Neamț au reușit, sub îndrumarea profesoarei Gabriela Blaga, să obțină locul întâi la ediția organizată pe regiunea Europei Centrale și de Est, în ciuda condițiilor speciale de derulare, impuse de pandemie.

La concursul care a avut loc în zilele de 28 și 29 noiembrie 2020 au participat echipe cu vârste cuprinse între 13 și 18 ani, din 6 țări europene (Azerbaidjan, Bulgaria, Croația, Grecia, România și Rusia), cu proiecte ce au abordat una dintre provocările ce țin de biodiversitate și mediul înconjurător.

Danube Delta in Somova village, Dobrogea region,  Romania. Aerial view.
Danube Delta in Somova village, Dobrogea region, Romania. Aerial view.

“În cadrul evenimentului Microsoft Global Learning Connection de anul acesta, cu tema «Impact of robots / AI on society – good or bad?», elevii de la Colegiul Național de Informatică Piatra-Neamț s-au remarcat prin entuziasmul de care au dat dovadă în discuțiile privind utilizarea datelor și a inteligenței artificiale, fiind astfel invitați să participe la Imagine Cup Junior Virtual AI Hackathon – 2020”, explică Gabriela Blaga.

Echipa care a reprezentat România a purtat numele renumitului om de știință în domeniul informaticii, Geoffrey Hinton, cu rezultate remarcabile în studiul inteligenței artificiale și al rețelelor neuronale.

Echipa a fost formată din 5 elevi cu vârste între 17 și 18 ani: Anya Andreea Biro, Vlad Andrei Butnaru, Theodor Cristian Niță, Alexandru Gabriel Pașcu (elevi în clasa a XI-a) și Maria Cătălina Burlea – elevă în clasa a XII-a.

“Într-o eră în care inteligența artificială începe să fie folosită în foarte multe domenii, participarea la această competiție a avut ca scop conștientizarea și implicarea elevilor în proiecte ce urmăresc responsabilizarea în ceea ce privește dezvoltarea comunității și protejarea mediului înconjurător prin intermediul tehnologiei”, afirmă Gabriela Blaga.

Proiectul realizat de elevii români a avut ca temă “Protejarea nurcilor în Delta Dunării”, nurca europeană fiind una dintre cele mai rare mamifere de pe continentul european. În prezent, mai există populații izolate în Franța, Belarus, Rusia și România – în Delta Dunării, unde trăiesc aproximativ 300-400 de exemplare.

“Datorită posibilității de învățare în timpul procesului și a capacității de adaptare, utilizarea inteligenței artificiale în cadrul acestui proiect a urmărit identificarea problemelor legate de mediul natural în care trăiesc nurcile, pentru a putea colecta date și statistici cât mai precise, încercând să ofere soluții pentru reducerea intervenției omului și asigurând, totodată, populației existente șanse mai mari de supraviețuire”, susține cadrul didactic.

Timp de două zile, în perioada 28-29 noiembrie 2020, membrii echipei au folosit instrumente Microsoft în rezolvarea unor serii de exerciții practice pe teme diverse (despre inteligența artificială, mașini virtuale, arbori de decizie, baze de date, limbajul Phyton), au învățat cum să construiască algoritmi de clasificare a imaginilor înregistrate din satelit și cum să folosească machine learning pentru a construi rețele neuronale în Excel.

Gabriela Blaga a precizat: “Provocarea finală a evenimentului a cerut fiecărei echipe să identifice o problemă din lumea reală privind declinul constant al biodiversității și care implică consecințe profunde pentru lumea naturală și pentru starea de bine a oamenilor. Odată identificată problema, membrii echipei au conceput un mod de utilizare practică a inteligenței artificiale în rezolvarea ei și au prezentat descrieri detaliate ale principiilor de bază ale soluției unui grup de posibili «viitori investitori». Locul I ocupat de elevi a demonstrat nivelul de implicare al acestora, precum și faptul că ideile lor merită să fie implementate”.

Colegiul Național de Informatică din Piatra-Neamț este prima școală din oraș care a implementat un proiect complex de digitalizare ce permite desfășurarea în bune condiții a învățământului on-line.

“Profesori și elevi ne-am adaptat schimbărilor, mai întâi în sistemul de învățământ hibrid și apoi în totalitate în online. Încă din luna martie 2020, utilizăm aplicația Microsoft Teams pentru desfășurarea orelor, astfel încât elevilor le-a fost ușor să se conecteze la activitățile din cadrul evenimentului Imagine Cup Junior Virtual AI Hackathon, eveniment care s-a desfășurat online folosind aceeași aplicație. Membrii echipei au avut încredere unii în alții, luând cele mai bune decizii împreună și au comunicat eficient, reușind să finalizeze la timp sarcinile de lucru. Fiecare a adus în cadrul echipei experiența sa în domenii precum programare, robotică, antreprenoriat, utilizare instrumente TIC, voluntariat, completându-se reciproc într-un mod pozitiv. Am învățat multe în aceste două zile, am comunicat și în afara orelor din program și nu ne-a lipsit umorul nici atunci când a fost necesar ca deciziile să fie luate contratimp”, mai spune cadrul didactic.

Unitatea de învățământ este partener Microsoft pentru educație, a fost membru în cadrul programului Microsoft IT Academy și a făcut parte din comunitatea Microsoft ShowCase School, an de an, desfășurând alături de companie activități și programe educative în care elevii și profesorii s-au implicat cu mult entuziasm.

Gabriela Blaga spune că se bucură de fiecare dată când vede inițiative bune în domeniul IT și copii dornici să se implice în astfel de activități. Alături de elevii săi, a participat pentru prima dată la Imagine Cup Junior Virtual AI Hackathon, eveniment despre care spune că s-a dovedit a fi un izvor de creativitate și o pepinieră extraordinară pentru viitori specialiști în IT și antreprenoriat.

Experiența celor două zile a fost una intensă și extrem de interesantă și a fost promovată deja în rândul elevilor și pe diverse canale media pentru a inspira cât mai mulți tineri privind importanța utilizării inteligenței artificiale în protejarea biodiversității.

Echipa Microsoft care a coordonat evenimentul va fi în continuare alături de elevi pentru a-i ajuta să realizeze activități similare.

Gabriela Blaga consideră că Imagine Cup Junior Virtual AI Hackathon este un punct foarte bun de plecare spre o carieră în domeniul IT, punând bazele cunoștințelor din mai multe domenii, și reprezintă o șansă pentru elevii din echipă să pună în aplicare ceea ce au învățat din această activitate și să devină mentori pentru colegii lor.

Marilena Ionaşcu, Director Educație, Microsoft România, și coordonator al proiectului: “Educația și procesul de învățare sprijină performanța, iar noi ne-am propus să sprijinim elevii în a-și atinge potențialul maxim, astfel că dezvoltăm, de ani de zile, soluții de inteligență artificială care să poată fi implementate cu succes în sistemul de învățământ, atât local, cât și internațional. Nu pierdem, însă, din vedere nici problemele cu care se confruntă planeta noastră, motiv pentru care ne punem expertiza în slujba naturii și încercăm să găsim și aici soluții sustenabile pentru a face față provocărilor. Viitorul este, cu siguranță, digital, iar dacă până acum poate ne îndoiam de asta, anul acesta ne-a demonstrat că nu avem cum să ne înșelăm în această privință. Tocmai din acest motiv, încurajăm școlile, liceele și universitățile din România să se implice în programe de acest tip, și astfel elevii și studenții să își dezvolte capacitățile tehnologice și să se familiarizeze cu procesul de digitalizare (ceea ce îi va ajuta în conturarea unei cariere IT), iar problemele mediului înconjurător să își găsească soluții. Susținem un sistem de învățământ competitiv, în care atât elevii, cât și profesorii să fie motivați să se întreacă pe ei înșiși”.

Schimbările climatice și diminuarea diversității biologice sunt probleme care, din păcate, ridică tot mai multe provocări de la an la an, iar institutele de cercetare, oamenii de știință și chiar organizațiile de la nivel global, încearcă să găsească soluții pentru a stopa degradarea mediului înconjurător.

În ultimii ani am văzut cum aceștia au reușit să dezvolte și să implementeze astfel de soluții cu ajutorul Inteligenței Artificiale și al tehnologiilor Cloud, care au avut, și au, un rol-cheie în ceea ce privește colectarea, analiza și procesarea unor volume uriașe de date. Considerate imposibile în trecut, toate acestea pot acum să prevină dezastrele naturale sau să ajute la conservarea florei și faunei, de foarte multe ori fără a implica și factorul uman.

Pentru a contribui la o dezvoltare sustenabilă a societății și a economiei, atât la nivel global, cât și local, Microsoft investește constant (încă din anul 1991) în cercetare în domeniul AI, dezvoltând instrumente, tehnologii și soluții de acest tip.

Astfel, în decursul a cinci ani, Microsoft va investi în total 115 milioane de dolari în soluții de inteligență artificială, care să răspundă unora dintre cele mai mari provocări ale societății contemporane: calitatea mediului înconjurător, îmbunătățirea accesibilității și sprijinirea grupurilor umanitare în activitățile de răspuns la dezastre naturale sau ajutorarea refugiaților.

Acest angajament a luat forma inițiativei “AI for Good” – care cuprinde trei programe: AI for AccessibilityAI for Humanitarian Action și AI for Earth (prin programe de tip “AI for Earth”, compania susține eforturile de protejare a mediului înconjurător pentru ca împreună să creăm un viitor mai bun pentru toată lumea).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *